The KRAS status of a tumor helps the treating physician to choose the most effective therapeutic approach for each individual patient diagnosed with metastatic colorectal cancer. Patients with metastatic colorectal cancer with KRAS wild-type tumors gain significantly more benefit when treated with antibody therapies targeted to the EGFR than patients with KRAS mutant tumors.
New studies support that the KRAS discovery has split colon cancer into 2 separate diseases. About 40% of patients with metastatic colon cancer have tumors with a mutated form of the KRAS gene, and these patients are unlikely to respond to treatment with panitumumab (Vectibix®) or cetuximab (Erbitux®). Through testing the KRAS status (wild-type or mutant), doctors can effectively determine a treatment plan, avoiding harmful side effects and unnecessary expenses.
Mutations in the KRAS oncogene are common in colorectal cancer, pancreatic cancer, lung adenocarcinoma, gall bladder cancer, bile duct cancer and thyroid cancer. These mutations can indicate prognosis and may be predictive of drug response. In particular, recent publications have shown that the successful treatment of metastatic Colorectal Cancer (mCRC), using monoclonal antibody therapies such as panitumumab (Vectibix®) and cetuximab (Erbitux®) is directly linked to the oncogenic activation of the KRAS signaling pathway [1].
Vectibix®
In September 2007 Vectibix received a positive opinion from CHMP (European Committee for Medicinal Products for Human Use) based upon the clinical data supporting the utility of KRAS mutation status as a biomarker for a patient population that has few treatment options available to them. The study concludes that the efficacy of panitumumab monotherapy in metastatic colorectal cancer seems confined to patients with non-mutated KRAS [2].
Erbitux®
Results from a large phase III trial of cetuximab (Erbitux®) added to chemotherapy in colorectal cancer, which showed that only patients with KRAS wild-type tumors benefited from the targeted therapy, have now been published. The trial involving 1198 patients, known as CRYSTAL (Cetuximab Combined With Irinotecan in First-Line Therapy for Metastatic Colorectal Cancer) showed that adding cetuximab to a chemotherapy regimen of irinotecan, fluorouracil, and leucovorin (FOLFIRI) reduced the risk for progression of metastatic colorectal cancer, compared with FOLFIRI alone [3]. more
If Pharmacogenetics and Personalized Medicine are also of interest for you please get your copy of the CD from our BÜHLMANN Pharmacogenetics and Personalized Medicine Seminar which took place in Berne, Switzerland on October 2008.
Neue Studien unterstützen die Aussage, dass der KRAS Status das kolorektale Karzinom in zwei verschiedene Krankheiten unterteilt, die unterschiedlich behandelt werden müssen. Rund 40 % der Patienten mit metastasiertem kolorektalem Karzinom haben Tumoren mit der mutierten Form des KRAS Gens und bei diesen Patienten zeigt die Behandlung mit Panitumumab (Vectibix®) bzw. Cetuximab (Erbitux®), anders als bei Patienten mit nicht-mutierter KRAS-Gensequenz, keine positive Wirkung. Durch Testen des KRAS Status (Wildtyp oder Mutant) kann der Arzt die Behandlung entsprechend planen und dabei schädliche Nebenwirkungen und unnütze Kosten verhindern.
Mutationen im KRAS Onkogen sind bekannt für das kolorektale Karzinom, das Pankreaskarzinom, das Lungenadenokarzinom, Gallenblasenkrebs, Gallengangkrebs und Schilddrüsenkrebs. Diese Mutationen können prognostische Aussagen ermöglichen oder eine Aussage über das Ansprechverhalten auf Medikamente erlauben. Neuere Publikationen haben so gezeigt, dass die erfolgreiche Behandlung des metastasierten kolorektalen Karzinoms (mCRC) mit monoklonalen Antikörpertherapien wie Panitumumab (Vectibix®) bzw. Cetuximab (Erbitux®) direkt verbunden sind mit der onkogenen Aktivierung der KRAS Signalkaskade [1].
Vectibix®
Im September 2007 hat das Medikament Vectibix® basierend auf klinischen Studien eine positive Zustimmung der CHMP (European Committee for Medicinal Products for Human Use) erhalten. Diese Studien ziehen die Schlussfolgerung, dass die Wirksamkeit von Panitumumab zur Behandlung des metastasierten kolorektalen Karzinoms nur Wirkung bei Patienten mit nicht-mutierter KRAS-Gensequenz zeigt [2].
Erbitux®
Resultate einer grossen Phase III Studie, bei der Cetuximab (Erbitux®) bei der Chemotherapie zur Behandlung des metastasierten kolorektalen Karzinoms beigefügt wurde, zeigte nur eine verbesserte Wirkung bei Patienten mit nicht-mutierter KRAS-Gensequenz. An der Studie mit dem Namen CRYSTAL (Cetuximab Combined With Irinotecan in First-Line Therapy for Metastatic Colorectal Cancer) nahmen 1198 Patienten teil. Dabei zeigte sich, dass die Zugabe von Cetuximab zu einer Chemotherapie mit Irinotecan, Fluorouracil und Leucovorin (FOLFIRI) das Progressionsrisiko des metastasierten kolorektalen Karzinoms, im Vergleich zu Therapie bei der nur FOLFIRI zum Einsatz kam, verbesserte [3]. mehr
Wenn Pharmakogenetik und Personalisierte Medizin auch für Sie von Interesse sind können Sie gerne die CD des BÜHLMANN Pharmakogenetik und Personalisierte Medizin Seminars bestellen, das im Oktober 2008 in Bern stattgefunden hat.
De nouvelles études soutiennent que la découverte de l’oncogène KRAS a divisé le cancer du colon en deux maladies distinctes. Environ 40% des patients ayant un cancer métastatique du colon ont des tumeurs avec une forme mutée du gène KRAS, et il est peu probable que ces patients montrent une réponse aux traitements avec du panitumumab (Vectibix®) ou du cetuximab (Erbitux®). En testant l’état (wild-type ou mutant) de KRAS, les docteurs peuvent efficacement déterminer un programme de traitement, en évitant des effets secondaires nocifs et des frais inutiles.
Les mutations dans l’oncogène KRAS sont courantes dans le cancer colorectal, le cancer du pancréas, l’adénocarcinome du poumon, les cancers de la vésicule biliaire et des voies biliaires principales et le cancer de la thyroïde. Ces mutations pourraient servir afin de pronostiquer et prédire la réponse aux médicaments. De récentes publications ont montré en particulier que le traitement réussi du cancer colorectal métastatique, en utilisant des anticorps monoclonaux comme le panitumumab (Vectibix®) et le cetuximab (Erbitux®) pour la thérapie, est directement associé à l’activation oncogénique de la cascade de signaux de KRAS [1].
Vectibix®
En septembre 2007, Vectibix a reçu un avis positif du CHMP (comité européen des produits médicamenteux à usage humain) basé sur des données cliniques, consolidant l’utilisation de l’état de la mutation KRAS comme biomarqueur pour une population de patients n’ayant que peu d’options de traitements disponibles. L’étude conclut que l’efficacité d’une monothérapie avec du panitumumab contre le cancer colorectal, semble limitée à des patients ayant un KRAS non-muté [2].
Erbitux®
Les résultats d’un important essai de phase III pour le cetuximab (Erbitux®) associé à une chimiothérapie contre le cancer colorectal ont été récemment publiés. Il est démontré que seuls les patients avec des tumeurs KRAS wild-type bénéficient de la thérapie ciblée. L’essai, connu sous le nom de CRYSTAL et impliquant 1198 patients, a montré que l’addition de cetuximab à une chimiothérapie combinant de l’irinotécan, du fluorouracile et du leucovorin (FOLFIRI) réduit le risque de progression du cancer colorectal métastasique, comparé au FOLFIRI seul [3]. plus
Si la pharmacogénétique et la médecine personnalisée vous intéressent, n’hésitez pas à commander un CD de notre séminaire « BÜHLMANN La pharmacogénétique et la médecine personnalisée » qui a eu lieu en octobre 2008 à Berne (CH).
[1] Cetuximab in Colorectal Cancer Works Only in Wild-Type KRAS Tumors
[2] KRAS mutation in metastatic colorectal cancer and its impact on the use of EGFR inhibitors
[3] Cetuximab and chemotherapy as initial treatment for metastatic colorectal cancer
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